Nová doba

Někdo s tím začít musí, nemůžeme dělat, že se nás to netýká.

 

Takže, jaká je situace ve firmě?

Firma je v hybernaci. Uspaná. Technologicky, produkčně, i personálně. 

Z mého pohledu nedává žádný smysl v této době produkovat. Všechny prodejny v republice, i spoustu v zahraničí, jsou uzavřeny a fungují jen v online režimu. Což v situaci, kdy hromadná mantra napříč trhem poslední roky zněla: Vyzkoušejte, vyzkoušejte, vyzkoušejte, obchodu zrovna neprospívá. 

Máme dostatečnou skladovou zásobu, abychom obsloužili všechny požadavky v následujících měsících. Máme dostatečný finanční polštář, abychom se mohli soustředit na obnovu. Je to náročné, ale v této chvíli jsme relativně v pohodě.

 

Jaká je situace u obchodních partnerů?

Ne dobrá. Zima je vždy velkou výzvou jak pro výrobce, tak pro prodejce. Jenže letos sezona nepřichází. Spousta obchodních partnerů se vydala z posledního, nebo si zajistila úvěry na to, aby se mohli před sezonou naskladnit. Je to jako kdyby lyžařská speciálka udělala velký nákup před zimou, a místo zimy by trvalo dalších 6 měsíců léto. 

Myslíme na všechny ty, které koloběžky živí, kteří nemají odbyt a přesto mají vysoké měsíční režie na chod svého podnikání. 

 Máme volbu uzavřít se do sebe a řešit spousty vnitřních problémů, které nam současná situace způsobila, čekat na státní podpory a nadávat na svět. 

Nebo můžeme zkusit přinést trochu pozitivního myšlení a tvorby všem koloběžkářům, kteří buď na koloběžce jezdí, nebo budou jezdit. Tak to aspoň zkusíme, i když nám samotným občas není úplně do zpěvu.

Rozhodli jsme se, že se budeme věnovat budoucnosti. Skoro nikdy jsme neměli čas na pořádný vývoj. Teď ho máme vrchovatě.

Takže namátkou:

máme hotový speciální rám na elektrického Royala

máme hotový speciální rám na elektrického Splita

je hotový prototyp REVOO s upravenou geometrií na tapered

je hotový prototyp REVOO s váhou 3,6 kg

 

Čeká nás:

vytvoření nových přípravků na inovovaného Mastra a Royala, abychom je mohli pustit do výroby

máme nápady na zcela novou podlahu, zkusíme zrealizovat

tvoříme nový rám 28/28 se zpevněnou konstrukcí na nezpevněné cesty

návrat 12/12 ve všech možných podobách a tvarech

  

Dohlédnout důsledky současného stavu nedokáže nikdo. Nicméně již teď se rýsují určité okruhy, které budou muset doznat změny. Zde jsou některé z nich:

 

1. Nic nebude jako dřív. Čím dřív si to uvědomíme, tím lépe. Pokud se budou výrobci a prodejci držet dosavadních pravidel, neuspějí. Je potřeba se adaptovat. V distribuci, v nabídce, v ceně, ve změně zákazníka, v komunikaci.

2. Je možný odklon od turismu jako hlavního tahouna odvětví. Koloběžka jako nástroj osobní přepravy bez rizika interakce s někým jiným, pořád za polovinu ceny stejně osazeného kola, a přitom kompaktnější. To může být jedna z možných budoucností v zalidněných oblastech, které budou chtít být bezkontaktní. Elektrické řešení potom jako levná náhrada osobního automobilu bez vícenákladů na pojištění a servis.

3. Zodpovědná firma se může připravit na propad v tržbách o 20% tak, aby ji to významně nezasáhlo. Jedna firma z tisíce jde dál, a připraví se na krátkodobý, sezónní, propad tržeb 50%. Jak se ukazuje, nikdo není připravený na propady tržeb o 100% v okamžité vlně. Ani ty největší firmy, ani ty malé.

3. V obnově teď pracujeme se dvěma scénáři. První je pomalý nárůst zájmu o prodej jakéhokoliv zbytného zboží, druhý potom je protichůdný předpoklad, že lidé po dlouhé karanténě budou rádi trávit čas venku outdoorovými aktivitami. Což by výrazně prospělo trhu s koloběžkami. Osobně je každý scénář možný, vidím ty šance 50/50.   

4. Ať už se situace bude vyvíjet jakkoliv, spoustu lidí se zamyslí nad tím, jak se stará o svou fyzickou stránku a bude se věnovat rozvoji svých fyzických schopností, imunitnímu systému atd.

 

Není důležité, jak dlouho krize potrvá. Každá krize jednou pomine. Soustředíme se na bod obnovy, abychom mohli zase začít. Nic jiného teď smysl nedává. Zažili jsme začátky, dělali jsme špatné koloběžky v dobách minulých, nekvalitní, se špatným zpracováním. Přežili jsme krizi po letech 2009.

Přeji všem konkurenčním výrobcům, přeji všem konkurenčním prodejcům, aby přežili s co možná nejmenšími ztrátami. Teď nejde o prosazení na trhu, v následujících období půjde o zachování trhu jako takového.

Začneme znovu, máme za sebou tisíce spokojených zákazníků, máme za sebou koloběžkářské nadšence všech značek.

A to není málo.

Pavel Werner