Buď, a nebo....
Buď a nebo
Po potížích hor……přijdou potíže nížin.
Poslední tři roky: Covid, dodavatelská krize, spotřebitelský útlum.
V MIBU jsme se přestěhovali do větších prostor a na začátku roku odstartovali rekordní produkci určenou na export. Na konci dubna jsem se vydal k distributorovi Vincentovi. To byl první moment, kdy jsem pochopil, že tu čelíme změně situace. Vlivem dodavatelské krize ve spojení s rekordně prodejním rokem 2021 se sešla dokonalá bouře ve formě přecpaných skladů napříč celým trhem.
V době krize máte v podstatě dvě možnosti, jak se zachovat:
Buď vyhodnotíte, že je krize dočasná, zachováte vše, jak je a bouři přečkáte s nadějí, že se vše vrátí do normálu. Navážete tam, kde jste skočili.
Nebo padne rozhodnutí, že čelíme nové realitě, které je se potřeba přizpůsobit.
Pokud jste schopni včas rozeznat, že se něco blíží, je potřeba se mentálně nastavit:
Buď necháte situaci, aby Vás skřípla a seznáte, že jste v tom nevinně a nemá cenu se snažit.
Nebo se postavíte a i přes všechno negativní kolem a zkusíte ze situace vytěžit maximum.
Když se ohlédnu zpět, je vždy lehké ukázat na konkrétní moment a říct, jak by se v dané situaci měl člověk zachovat nebo rozhodnout.
Ale tváří v tvář momentu událostí je to pořádná výzva.
Takže jsem se rozhodl, že si to odpracujeme. Otevřeli jsme o víkendech, uvedli pět nových modelů /Alltrack, Tourist, Tiny a dvě elektrické koloběžky no kompletně nových rámech/, investovali jsme do aktualizace webu, zřídili nový eshop, rozšířili služby o custom stavby a elektrické koloběžky
Co bylo zajímavé z hlediska chování zákazníka, nejprve se přestaly prodávat dětské koloběžky, následně potom entry modely jednotlivých značek. Pokud už někdo přišel, chtěl zpravidla to nejlepší s dobrou výbavou /to stejné se děje v automobilovém segmentu nebo třeba v prodeji elektroniky/
Tento rok byly porušeny téměř všechna nepsaná pravidla, na kterých všichni, co nás koloběžky živí, stavíme své podnikání více než dekádu. A zažité pravidla porušili všichni, jak výrobci, tak prodejci.
Každé porušení pravidel sebou nese příležitosti, jak přenastavit myšlení nebo chování.
Pro mě pořád platí, že spolupráce porazí sobeckost a individualitu.
Nicméně po deseti letech působení ve firmě jsem byl nucen se velice kriticky podívat firemní činnost, způsob, jakým se prezentujeme, nebo co chceme sdělit veřejnosti. A nebyl to úplně uspokojivý pohled. Vlastně jsem zjistil, v podstatě jako vždy, že spoustu věcí děláme a komunikujeme chaoticky.
Po všech těch letech jsem se rozhodl kompletně otočit kormidlem.
V každém koutu každé prezentace, komunity, FB skupin je dnes zažité slovo turistika.
Jak by také ne, když jsme se jako firma snažili tuto linku ve spojení s koloběžkou prosadit. A jsem za to rád, že se to povedlo. Teď je čas se posunout dále.
Množina, která se skloňuje čím dál více ve všech směrech, a které se budeme rádi a s nadšením věnovat, se jmenuje mobilita. Téma mobility se prolíná ve všech současných odvětvích. Diskutoval jsem jej během roku se zahraničními partnery, toto téma bylo naprosto klíčové na letošním největším evropském veletrhu kol EUROBIKE. Mobilita pro nás není jen o stroji na přepravu, ale i vhodných doplňcích, které Vám usnadní život. Mobilita v širším slova smyslu znamená starat se o své tělo tak, aby i v následujících dekádách sloužilo tak, jak má.
Zákazníci mají naše stroje rádi právě proto, že jim dávají přidanou hodnotu ve formě skládání při přepravě všeho druhu.
Mobilitu máme vtisknutou do našich koloběžek. Teď ji pořádně zkomunikujeme a rozpracujeme. Vlastně už jsme začali. Na stránkách najdete novou elektrickou řadu koloběžek. Uvedli jsme nejmenší skládačku.
Nebudu zastírat, že jsem si tento rok představoval úplně jinak. Ale jak to bývá, vždy záleží, kdo se na půl plnou nebo prázdnou sklenici dívá. Každá hrozba představuje příležitost.
Přeji Vám všem zejména zdraví a radost ze života.
Pavel Werner