Tiny
Tak já se teda přiznám. Jsou koloběžky, které mě baví vymýšlet, testovat, objevovat. Tiny mezi ně nepatřila. Ze začátku.
Rok 2022 opět není normální, ovšem zase jiným způsobem. Je to těžký rok. Jak říká moje máma: “ Po problémech hor přijdou problémy nížin.” Tiny je letos už třetí model, který vydáme. Ehm….z pěti :)
Jak většina z Vás ví, koloběžkami 12/12 to v čechách celé začalo. Na přelomu tisíciletí jsme začali vyrábět model Courage /zvaný Coura, od slova courat se/, následovaný později skládací verzi Tiny. Dlouhé roky byly 12” koloběžky páteří nejen naší výroby. Následný vývoj vedl přes varianty 16/12, 20/16 atd. Celé zvětšování vedlo nakonec k tomu, že jsme v roce 2015 vyřadili koloběžky 12/12 z výroby. Těch důvodů byla celá řada. Mastr s 16” koly jel o hodně lépe, popularita větších kol rychle rostla.
A protože i mé myšlení a strategie se vyvíjejí, a svět nestojí na místě, koloběžka 12/12 v roce 2022 dává úplně jiný smysl, posuďte sami:
Když se v moderním městě dnes podívám kolem sebe, vidím stovky a stovky koloběžek s malými koly. Malé kola rozumíme velikost 4”-10”. Děti na freestylových koloběžkách s kolečky ze skateboardu dělají “tríčky”, motají řidítky všemi směry, používají koloběžky na přepravu ke škole. Celosvětově rozšířená radost z pohybu.
Ve světě 2022 se automobilky předhánějí, která vytvoří úspěšnější verzi elektrické městské koloběžky a integrují ji do kufru nového /většinou elektrického/ modelu. Je to proto, že v dnešní době je lepší nechat auto na okraji města a dále pak pokračovat buď veřejnou dopravou, nebo po svých, nebo třeba na koloběžce.
Ve světě 2022 jsou v ulicích měst k pronajmutí přes aplikaci tisíce elektrických kol, skateboardů a koloběžek. Nechcete jít na schůzku pěšky, odemknete přes apku koloběžku, která stojí zaparkovaná na rohu ulice a za poplatek frčíte. Nechme stranou, jestli je to dobře nebo špatně, je to realita dnešních dní.
Ve světě 2022 nejsou energetické zdroje zdarma, jak nám o tom psali vizionáři před pár dekádami. Ceny benzinu trhají rekordy, do jisté míry donedávna levná elektřina už není levná. Před rokem byl silných argument pro pořízení elektrického auta nízký náklad na provoz. Realita 2022 je taková, že nabití el. auta na dojezd 500 km nestojí 400Kč, ale 2000kč. Je na místě se dívat po lepších a úspornějších řešeních.
Tak předně, neděláme zmenšeninu modelu Mastr. Tiny je v prvé řadě městská koloběžka na takzvanou poslední míli.
Nedává nám smysl dělat menší nebo větší verze toho samého, aniž bychom do nového modelu “nevtiskli” něco navíc. To navíc v tomto případě je alternativa a geometrie:
Alternativa
Tiny je způsob, jak se přepravovat po městě. Pro všechny ty, kteří si vyzkoušeli koloběžku s malými koly /4”-10”/, a chyběla jim druhá brzda, nebo stabilita, nebo pohodlí, nebo dlouhý dojezd po odrazu, nebo větší rychlost při menší námaze. Nebo všechno dohromady. Malé koloběžky, které vidíte na každém rohu, Vás přepraví z místa A do místa B. S tiny nabídneme navíc radost z jízdy na dospělé koloběžce, bezpečnost a pohodlí při přepravě. Nabízíme přemostění mezi fakt malou koloběžkou a dospělou. Napůl cesty mezi malou, lehkou a drncající a na druhé straně velkou, pohodlnou a neskladnou.
Geometrie
Většina skladných malých koloběžek čelí nejednomu konstrukčnímu problému. A to krátké hlavové trubce se sklonem dopředu pro stabilní jízdu. To vede k dlouhým řidítkům, které zasahují do prostoru pro jezdce. Zároveň skládací klouby nejsou robustní a vedou opakovaným problémům se spolehlivostí.
Naše nová Tina je skoro vyšší než delší. To přináší řadu výzev, aby koloběžka byla stabilní. Zvolili jsme též dlouhou hlavovou trubku, aby řízení bylo stabilní a bezpečné a nedocházelo viklání vidlice. O 2 cm kratší podlaha než má Mastr je těž znát ve vzpřímeném postoji.
Jak jsem popsal výše, Tiny je nezbeda do města. Mrštná, hbitá. Původně jsem nevěřil, že malá koloběžka má v dnešní době ještě co nabídnout. Jenže náš svět kolem nás se proměnil. Nevěřil jsem jen do té doby, než jsme udělali prototyp.
Jakmile totiž začali zákazníci u nás na továrně jezdit s Tiny, na vlastní oči jsem viděl, jak moc je to FUN SCOOTER.
Při focení na Tině jezdili a jezdili lidé z realizačního fotícího týmu. S neustálým rohlíkem od ucha k uchu.
A co se mě týče, roky ladím koloběžky, roky jezdím na velkých koloběžkách /28/28/, roky testuju nové technické řešení. Je to příjemné a moc mě to baví. Ale kroužit donuty po továrně s širokým úsměvem a dělat smyky a zkoušet, kde to ještě drží, to na mě čekalo až s naší novou dvanáctkou. A tak doufám, a moc si přeji, aby nakazila i Vás.
Pavel Werner
Co potřebujete vědět:
Největší univerzál je pořád Mastr 16/16. Směr turistika vede cesta přes Royal 20/20 ke Splitovi 26/20. Záleží, jestli u Vás vítězí skladnost, obratnost, nebo pohodlí a komfort. Směr město je Tiny, od vlaku do práce, na rychlý průlet do školy, ze školy, pro oběd. Složená s rozměrem 50x95x17cm.