Alltrack
Rozhodli jsme se, že uvedeme na trh nový model. Jako vždy, poptávka jde přímo od zákazníka, k našim uším, přes obchodního partnera.
Koncepčně jsme ukotvení jako firma, která umí skládací koloběžky a symetrické velké koloběžky, 26/26 a 28/28.
Alltrack patří do té druhé skupiny. Osobně věřím, že 28/28 by měl mít ve své garáži každý koloběžkář. Aby se mi tato vize splnila, nebo abychom jako firma tomuto našemu přesvědčení dopomohli, musí naše stroje splňovat určité parametry.
Pokud nakouknete do mého oblíbeného odvětví, automobilového průmyslu, zjistíte, že většina firem nejprve uvádí na trh špičkové řešení v omezené sérii. Je to mnohdy proto, aby ukázala, co všechno dokáže na tom nejlepším. Následně dojde k ladění a vychytání tak, aby se mnohé inovace a konstrukční prvky mohli promítnout do masové produkce.
Na téhle strategii je založená v podstatě celá Tesla, od sporťáku v produkčním objemu 30 ks, až po masovou výrobu modelu 3 v řádech milionů ročně. Adaptace k zákazníkovi jde od nejlepšího a nejdražšího produkci po produkt na každodenní užití za cenu přijatelnou zákazníkem.
Co z toho plyne? 28/28 koloběžky se staly neoddiskutovatelných standardem na závodech všech typů. Než přijde masová adopce kotoučových brzd a staveb 28/28 jako standard v turistické kategorii nebo při každodenní přepravě /commuting/, je potřeba nejdříve vypustit první vlaštovky. Obojí je nevyhnutelné.
Jde jen o to jak a kdy.
Třetím rokem nabízíme zákazníkům koloběžky MIBO+ s mechanickými kotoučovými brzdami. Troufám si říct, že jsme problematiku obsáhli a odladili. Letos prodeje těchto koloběžek pravděpodobně spolu s custom stavbami, které se montují skoro výhradně na kotoučích, přesáhnout 40% naší produkce. Mechanické kotoučové brzdy brzy nahradí V-brzdy. V silničním segmentu jízdních kol již téměř nenajdete nové modely se silničními V-brzdami. Stejně tak v segmentu Gravel, Mountain bike nebo E-BIKE. S celosvětově rostoucími cenami už dávno neplatí, že kotoučové brzdy jsou dražší než V-brake.
Na první pohled konstrukce rámu Alltracku připomíná silniční model Revoo. Kromě pozměněné geometrie, která má oproti silniční verzi vzpřímený charakter, se ale liší i použitím zesílených profilů. Místo 1,5 mm jsme použili 2 mm kalibrovanou ocel tam, kde bylo třeba a docházelo ke zvýšené námaze.
Prototyp rámu jezdí v Plzni přes dva roky, Vašek Jun jel na Alltracku například Přejezd republiky 2021. Na tento prototyp navazovala nultá série 30 kusů na jaře 2021. Převážná část této série šla do zahraničí. Nevyhnuli jsme se nepříjemnostem, námi zvolené hlavové složeni bylo velmi náchylné na usazení a nefungovalo podle našich představ.
Během minulého roku jsme zapracovali a otestovali řešení na uchycení kol, tzv. pevné osy. Ve zkratce jde o to, že osa se do speciálních patek šroubuje místo usazuje. Pokud si představíte zadní stavbu koloběžky, tak pevná osa tuto zadní stavbu na konci zamče tak, že vznikne pevný trojúhelník. Ve zkratce má pevná osa mimo jiné příznivý účinek na tuhost stavby. Jako vedlejší pozitivní efekt zvýšení tuhosti působí lepší chod kotoučových brzd. Necinkají. Prakticky o nich kromě brždění nevíte. Jak to tak bývá, s pozitivní zprávou chodí i nějaké ale. Koloběžka je výrazně tužší, což se projevuje větší jistotou v zatáčkách a lepší reakcí na odraz. Nicméně jakoby přicházela o své přednosti při použití železa jako stavebního prvku. Jde o známé pohlcování nerovností a žehlení třesu.
Na první sérii Alltrack jsme zvolili celokarbonovou vidlici od Trigonu, kola Mavic, obutí Tufo a hydraulické brzdy SRAM. Váha koloběžky je 9,9 kg. Dle nás krásné komponenty, se kterými je radost pracovat a které je radost jezdit.
Rozumím tomu, že někteří výrobci mají jako absolutní prioritu váhu. Pokud bychom zvolili jiné komponenty ve stejně cenové relaci, lehce se dostaneme pod 9 kg váhy, jako v případě prototypu Vaška Juna. My vnímáme stroj na každodenní radost a použití a všestrannost trochu jinak. A velice mě těší, že Alltrack si v komunitě našel nadšené uživatele u žen. Potvrzuje to, že náš záměr udělat vyváženou turistickou koloběžku pro radost se neminul účinkem. Je to dobrý signál, že dokážeme komunikovat náš záměr se zákazníkem.
Uvedením modelu Alltrack mezi zákazníky končí naše fáze učení a zkoušení koloběžek 28/28 jako stroje pro každodenní ježdění.
Nyní přijde to nejtěžší, převést vše do segmentu, který je nejsledovanější.
Turistická koloběžka pro širokou veřejnost 28/28 v cenové hladině 12 000 korun.
Držte nám palce.
Pavel Werner