Doba elektrická

Prolog

Nelze nevidět, jak moc elektrické řešení napříč výrobky začínají zasahovat do našich životů. Nelze přehlédnout brutální nástup elektrokol v turistice /přesné údaje neexistují, přibližná hodnota je 350 tisíc prodaných jízdních kol, z toho 60 - 90 tisic elektrokol/. Nelze přehlédnout snahy automobilek o elektrifikaci /zčásti kvůli zpřísňujícím emisním normám v EU, jenže v USA žádné nejsou, a přesto TESLA láme rekordy v prodejnosti/. 

JENŽE. Ne každému se naskočení na vlnu elektrifikace daří. Pokud zůstaneme v automotive, tak kromě TESLY je produkce EV vozidel velkých značek pozastavena nebo ukončena. Namátkou Mercedes s 55 prodanými kusy, AUDI, nebo nově tento týden ukončená výroba pro nezájem evropského a světového auta roku, Jaguaru E-pace. Jinými slovy když dva dělají totéž, nebo se konkurenti snaží naskočit do rozjetého vlaku, aniž by věděli co a proč mají dělat, často se to míjí účinkem.

 

Abychom pochopili, jakou v elektrifikaci hrají roli koloběžky, je potřeba se zamyslet nad základními vztahy a zákaznickou strukturou. 

 

1. Koloběžkář není adept na koupi elektrokoloběžky

Toto je základní teze. Co je pro výrobce a prodejce velice lákavé je nová klientela. Pokud například M-I-B-O vytvoří nový model koloběžky, oslovuje tím pořád tu stejnou skupinu uživatelů a potenciálních zákazníků. Pokud uvedeme na trh e-koloběžku, skupina potenciální uživatelů se dramatický rozšíří. Z turisticky nebo sportovně zaměřených zákazníků se přesouváme k zákazníkovi /target group/, která potřebuje řešit přepravu ve velkém městě, nebo si na turistiku po svých netroufne a potřebuje pojistku v podobě pomocného pohonu…. až třeba k partnerce sportovce, která mu běžně nestačí, ale chtějí trávit čas spolu /segmentation/. V neposlední řadě ne každý má spojený pobyt v přírodě s fyzickou námahou.

 

Je dobré se poučit z minulosti. Zákaznické skupiny jsou často tak specifické, že můžou být vůči sobě až nevraživé, přestože užívají de facto stejné produkty. Máme tu klasické opovrhování silničních cyklistů vůči turistické cyklistice nebo MTB disciplínám. V mobilních telefonech Apple vs Samsung. Na každého je potřeba cílit jinak a jindy. Jeden z uváděných možných důvodů pro neúspěch EV automobilů slavných a úspěšných značek je, že zkrátka dělají obojí….a obojí špatně. Zatímco TESLA vytyčila jasný směr, dělá jen elektrické modely, tak ostatní značky se snaží dělat jak konvenční auta, tak jakoby bokem i elektrické. A nikdo jim nevěří, že to myslí vážně, nebo jsou schopni dodat potřebné inovace nebo zvýšit užitnou hodnotu. A stejně je to v koloběžkovém segmentu. 

 

2. E-koloběžka je další vývojový stupeň koloběhu

ANI OMYLEM. Není dobré nebo špatné. Koloběžkář ví, proč se jede projet po svých, stejně jako e-koloběžkář dobře ví, proč používá přídavný pohon. E-koloběžka je rozšíření segmentu o alternativu, ne konečné řešení pro koloběh. Stejně jako závodní koloběžka není nejlepší řešení pro všechny koloběžkáře, ale pouze alternativa k jedné úzké skupině uživatelů. Pokud si toto uvědomíme, není potřeba se mezi sebou nadále vymezovat, co je lepší, co horší, na co by pravý koloběžkář nikdy nestoupl, ani na smrtelné posteli atd. Jedná se o rozšíření možností, ne definitivu, na kterou musí bezpodmínečně přistoupit všichni ostatní.

 

3. Kdo jezdí na E-koloběžce, je líný

Nikdo z nás nedokáže posoudit pohnutky ostatních. Moc bych si přál, aby koloběh nenásledoval špatného příkladu z kol, kde kola a E-kola jsou dva rozdělené tábory. Koloběžkář obecně provozuje turistiku, přepravu nebo sport, který většinová společnost nechápe. V začátcích všichni koloběžkami opovrhovali. Nerad bych, aby komunita udělala stejnou chybu a vymezovala se vůči E-koloběžkám stejně, jako kdysi /i dnes/ cyklisté vůči koloběhu. 

 

Jak to vypadá pohledem M-I-B-A?

 

Výše jsem psal, že když dva dělají totéž, výsledek může být zcela odlišný. Původní plán byl začít vyrábět elektrické řešení sériově a plošně. 

Jenže, jak už to u nás bývá, velice často se díváme kriticky na rozdíly v našem přesvědčení a v tom, co opravdu chce zákazník.

 

Z produkčního hlediska…

 

… elektrifikace koloběžek a její rozšíření je na úplném počátku. Máme štěstí, že díky obchodním partnerům vzniká na našich rámech dostatečný počet elektrifikací /nižší stovky/ ročně, abychom vyhodnocovali, co zákazník skutečně chce. A protože neexistuje standard, každý zákazník má odlišné nároky. 

 

… jsme si vědomi, že naše představa o elektrických sériových koloběžkách je na míle vzdálená od reálného použití /to je příklad all-in-one řešení, kdy v náboji máte baterii, takže konektory se zanáší, servisovatelnost špatná, pokud odejde jeden okruh, mění se celá jednotka baterie,motor, elektronika, velmi znesnadněné nabíjení atd/.

 

… je pro nás důležitější funkce nad formou. Jakkoliv stavby našich obchodních partnerů nejsou plně, mnohdy ani částečně integrované, jsou plně servisovatelné. Elektrický pohon se skládá ze tří částí, motor, baterie a řídící jednotka. Pokud jedna část selže, může být nahrazena  velmi lehce a rychle.

 

… je klíč univerzálnost. Na jakýkoliv model M-I-B-A, pohon dopředu či dozadu, kotouče nebo véčka, pevný rám nebo skládací - volba není záležitost marketingového oddělení a jeho cílů, ale přání zákazníka, který si sám zhodnotí přínos.

 

Z obchodního hlediska…

 

… je dobré si uvědomit, co dobrého může elektrifikace přinést. Například velký dosah a rozšíření povědomí o koloběhu do skupin, na které normální marketingové nástroje nedosáhnou

 

… jsme stanovili maximální možnou hranici objemu vzhledem k celkové produkci /15%/, které chceme věnovat elektrickým řešením. Prostředky z těchto aktivit použijeme na vývoj.

 

… servis a servisovatelnost je priorita. Dostupnost náhradních dílů, teritoriální pokrytí, vyškolený obchodní partner je důležitější, než vstupní cena /svět je plný Shaomi elektrických koloběžek, na které nejsou náhradní díly, případně nikdo neví, jak servisovat/. 

 

… neděláme žádnou revoluci, rozšiřujeme nabídku o další platformu. Nemáme ambici říkat, co je dobré a co špatné řešení.

 

Závěr

 

Ať chceme, nebo nechceme, elektrické koloběžky jsou nebo brzy budou součástí koloběhu. Rozhodli jsme se vytvořit platformu, která našim obchodním partnerům umožní reagovat na vzrůstající poptávku po elektrických řešeních. V brzké době dáme k dispozici modifikované rámy Royal a Split stavitelům do Plzně - https://www.kolobezky-plzen.cz/canard-zero-cz/e-news/0/2/278, Prahy - https://www.svetkolobezek.cz/  ,  Brna - http://kolobky.cz/, Ostravy - https://www.kolobezkarna.cz/a dalších měst.

Těšíme se na výsledky.