Tourist

Předchozí článek o uvedení nové koloběžky Alltrack sklidil velký ohlas. Pro mě nečekaný, abych byl upřímný. Koloběžku si objednal náš holandský distributor Vincent jako něco neobvyklého, šperk ve své nabídce. Když jsem o Alltracku psal článek, bylo to spíše z povinnosti vůči našim fanouškům. No, uběhl týden, všechno je rozprodané do posledního kusu. Distributor stačil "rozprodat" půlku zásilky ještě před její expedicí. Všem Vám moc děkuji za slova podpory a povzbuzení.

Na konci článku jsem zmínil, že teď nás čeká to nejtěžší, vytvořit model 28/28 z nabytých zkušeností tak, aby byl schopen konkurovat zavedeným značkám na trhu, v jejich cenové relaci. Zaznamenal jsem v diskusi, že to není možné, že to je zbytečné, že to nejde. Zřejmě v návaznosti právě na uvedeného Alltracka.

Zkusím tedy shrnout, co nás k těmto krokům vede.

1. Koncept 28/28

Vnímáme jako vysoce schizofrenní a zpátečnickou situaci na trhu, kdy téměř všichni závodíme na strojích 28/28 a v podstatě víme, jaké výhody to přináší /stabilita, menší námaha na udržení rychlosti než s malým kolem vzadu, dosažení větší maximální rychlosti, pohodlný servis atd./. Když se ale podíváme na prodeje turistických koloběžek, v nejprodávanějším segmentu / turistika, kolem 12 000 kč/ nenajdeme jediný model napříč výrobci, který by tyto zkušenosti zohledňoval, nebo na nich stavěl. Nemůžeme přeci jedním dechem říkat: “ Tohle je to nejlepší pro sportovní jezdce, všechno funguje, všichni jsou s tím spokojení,” a stejným dechem dodávat “ no ale na turistických koloběžkách to takto nefunguje, protože toto a tamto a tohle..” Znamená to, že se buď mýlí všichni závodníci, nebo jako výrobce nenabízíme adekvátní model zákazníkovi, o kterého nám jde nejvíc.

2. Best seller

Každý velký výrobce na trhu nabízí turistické řešení 26/20 v co možná nejnižší cenové hladině. Pro nás je nejlehčí a nejméně riskantní zařadit se po jejich boku a začít masově vyrábět koloběžku 26/20 /Universe/, snažit se konkurovat cenou, rozšířit barevné provedení a nabízet limitované edice. Živě vidím zákazníka, jak dorazí do koloběžkové speciálky, a vybírá z 5 stejných koloběžek, stejně osazených, ve stejné cenové hladině, s velmi podobnou geometrií. V drtivé většině případů převáží doporučení, nebo osobní preference. Osobní preference se vztahují velmi často k barevné škále, sympatiím ke značce, přítomnosti značky v médiích, nebo třeba síti originálních doplňků.

Pokud mám být sebekritický, uvědomuji si že v žádném z uvedených aspektů neexcelujeme.

Jednu výhodu ale máme. Nemusíme se honit za kvantitou. Často tak můžeme hledat řešení, které jsou z našeho pohledu správná nebo nás baví. Zároveň tak můžeme naše inovace uvádět do reality v krátkém čase. Pro příklad jsme pořád jediný výrobce, který v sérii osazuje koloběžky díly od světoznámých značek jako je Campagnolo, Mavic, Sram atd. Je to velmi riskantní řešení a přístup, který ale zákazník dlouhodobě oceňuje.

Jak jsem se snažil popsat výše, k přesvědčení, že turistická koloběžka 28/28 je pro zákazníka vynikající volba, nás vedou velmi dobré důvody a zkušenosti.

3. Cena

Cenu určuje nejen cena práce a materiálu, ale také vyrobené množství. Tohle je kritické místo. Udělat koloběžku za 38 000 Kč sebou nese mnoho výzev a není to lehké. Zákazník v ceně musí vidět hodnotu, kterou mu výrobek přináší /mimochodem s Alltrackem s přehledem nabízíme nejdražší sériové řešení na trhu/. Ale udělat solidní řešení kolem 12 000 kč je zcela jiná hra na jiném hřišti. Najít správný poměr mezi kvalitou zvolených komponent, zpracováním, a příznivou cenou, to je mix hodný mistra.

4. Specifikace

S cenou jdou ruku v ruce specifikace. Asi každý chápe, že specifikace nemůže být stejná jako u násobně dražšího TOP modelu.

Děláme takovou koloběžku, která umožní vstup do světa 28/28. Máme z čeho čerpat.

První generace MIBO REVOO /2015-2018/ byla víc turistická než sportovní, máme bohaté zkušenosti s modelem Goodspeed 26/26. Pro novou turistickou koloběžku volíme náš standard v podobě nábojů Novatec, brzd Shimano, plášťů Continental. Nic co by naši zákazníci neznali. Nedílnou součástí specifikace je i váha. Cílíme pod 10 kg.

5. Jízdní vlastnosti

Vedle ceny jsou pro nás jízdní vlastnosti nejvíc zásadní. Vyladění prostoru pro jezdce, úhlu hlavové trubky nebo světlé výšky / sledujeme 2 parametry - přední nájezdovou a nejnižší bod/ jsou základ toho, jak se bude koloběžkář na našem stroji cítit. O 2 centimetry delší podlaha, a jezdci pod 170 cm se na koloběžce nebudou cítit dobře, o 0,5 stupně jinak položená hlavová trubka udělá ze stabilní koloběžky roztěkaný stroj.

6. Suma sumárum

Naším záměrem je přenést naše zkušenosti ze závodního prostředí a sportovní jízdy do nejvíce sledovaného turistického segmentu.

Koloběžka 28/28 je stroj, který nabízí úžasnou stabilitu a jistotu. Je to koloběžka, na které se velice snadno udržuje vyšší průměrná rychlost. Jsem přesvědčen, že každý by měl mít možnost ji mít ve své stáji.

Proto vydáme nový model.

V základní verzi Tourist, rozšířené Tourist+. Nabídku následně doplní gravelový model Alltrack a sportovní Revoo. Oba vrcholné modely se budou lišit od základních taperovaným hlavovým složením, pevnou osou vepředu i vzadu, kotouči se systémem center Lock a hydraulickými brzdami. Ano i sportovní verze. Revoo v podobné specifikaci jezdím druhým rokem a už bych neměnil. Tím se stane naše nabídka 28/28 z našeho pohledu kompletní.

Pro všechny, kteří se v naší nabídce nenajdou, nabídneme custom program na míru, realizovaný buď u nás, nebo plzeňském Koloběhsportu.

Mimochodem, název Tourist má bohatou historii. Koloběžku nesoucí stejné jméno jsme dělali před deseti lety. Kam jsme od té doby pokročili a jestli to byl posun správným směrem, to zhodnotí zákazníci.